2/2017: Marja Ruuti: Katse Maksaan

Kuinka moni meistä muistaa kiinnittää huomiota siihen, miten maksamme voi? Maksan merkitys hyvinvoinnillemme on keskeinen.

7.6.2017 / Marja Ruuti

Maksa ei ole trendikäs. Maksaruokia en tässä suosittele, mutta oman maksan hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Terveyslehdet tulvivat juttuja suoliston terveydestä, ja syystäkin. Muistisairauksien yleistyessä myös aivot puhuttavat ja sydänterveys on ollut keskiössä jo vuosikymmeniä. Entä maksa? Tämä kehon suururakoitsija on jäänyt lapsipuolen asemaan, vaikka kaipaisi hellää huolenpitoa selviytyäkseen tehtävistään nykymaailman haasteissa. Maksa pysyy kunnossa, kun nautitaan hyvää ruokaa, vältetään myrkkyjä ja pidetään liikkumalla koko kehon aineenvaihdunta toiminnassa. Maksa nauttii myös mielen rauhasta ja ajoittaisista puhdistuskuureista.

Ihmiskeho on uskomaton luomus: on hämmästyttävää, miten sydänlihas jaksaa ihmiselämän ajan pumpata verta 7000 litraa vuorokaudessa. Maksa ei jää paljon huonommaksi, sillä joka päivä sen puhdistavien solujen kautta virtaa verta pari tuhatta litraa. Verenpuhdistuksen lisäksi maksa huolehtii verensokerin ja rasvan aineenvaihdunnasta, muodostaa ravinnon aminohapoista kehon omia proteiineja, osallistuu ruoan sulatukseen ja veren hyytymiseen, varastoi ravintoaineita ja aktivoi hormoneja. Maksassa tapahtuu siis niin paljon keskeisiä kehon perustoimintoja, että sen hyvinvointi ratkaisee, voiko ihminen hyvin.

Miten maksasi voi?
Länsimainen elämäntapa rasittaa monin tavoin maksaa, joka yhä useammin ilmoittaa avun tarpeesta kohonneilla maksa-arvoilla. Nopeat hiilihydraatit, huonot rasvat, liikasyöminen, liikunnan puute ja lihominen ovat yleisiä maksan rasitteita. Kukaan ei välty myöskään maksaa kuormittavilta ympäristömyrkyiltä ja kemikaaleilta, stressistä puhumattakaan. Maksan puhdistavat solut tarvitsevat toimiakseen vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja, joita valkoiset sämpylät, sipsit ja makeiset eivät tarjoa.
Miten voi suomalaisen maksa? Parantamisen varaa on, sillä neljäsosalla suomalaisista on rasvamaksa. Heistä neljällä viidesosalla se ei johdu alkoholista, vaan elämäntapatekijöistä. Kakkostyypin diabetesta sairastaa lähes puoli miljoonaa suomalaista, osa tietämättään, ja diabeetikoista 80-90 prosentilla sokeriaineenvaihdunnan häiriöön liittyy rasvoittunut maksa. Ylipainoisen tulehdussoluja sisältävä ylimääräinen rasvakudos häiritsee aina aineenvaihduntaa, mikä johtaa usein rasvan kertymiseen maksaan. Myös laihan ihmisen maksa voi rasvoittua, jos muun kehon laihuudesta huolimatta rasvaa kertyy vyötärölle. Vyötärörasva kertookin yleensä myös maksan rasvoittumisesta, sillä vyötärölihavuus on yleisin rasvamaksan syy. Rasvamaksa lisää aina riskiä sairastua sepelvaltimotautiin, sydämen vajaatoimintaan tai aivoverenkierron häiriöihin. Liiallinen rasva niin maksassa kuin muuallakin lisää hiljaista tulehdusta , inflammaatiota, joka liittyy kaikkiin kansantauteihimme. Statiinit eivät ole paras tapa vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä, tehokkaampaa on poistaa vyötärölle ja maksaan kertynyt ylimääräinen rasva.

Puhdistaako puhdistuskuuri?

Kevät on paastojen, puhdistuskuurien ja uuden aloituksen aikaa. Lämpö saa mahlan nousemaan puihin, silmut valmistautumaan lehtiin puhkeamiseen ja ihmisen aloittamaan virkeämmän elämän. Tieteen edustajien mukaan ihmiseen ei kerry kuona-aineita, joten paastokaan ei puhdista. Mistä sitten johtuu se kevyt askel, silmien ja ihon kirkastuminen, hengityksen helpottuminen ja ajatuksen selkeys, joka seuraa paastoja ja puhdistuskuureja? Mitä on se lima, joka irtoaa poskionteloista ja jäte, jota tyhjenee ummettuneista suolista hyvin toteutetun paaston seurauksena? Sana kuona-aine kuvaa näitä sopivasti.
Eräässä pitkäaikaisessa tutkimuksessa huomattiin, että tiettyjen sokeri-, rasva- ja proteiiniaineenvaihdunnan merkkiaineiden lisääntyminen veressä yhdistyi kohonneeseen kuolemanriskiin. Näitäkin aineita voisi kutsua kuona-aineiksi eli aineiksi, joita kertyy elimistöön liikunnan puutteen, rasittavan ruokavalion ja stressin seurauksena. Nämä ylimääräiset aineet ensin väsyttävät, hidastavat aineenvaihduntaa soluissa ja suolessa ja aiheuttavat mitattavia muutoksia tavallisissa laboratorioarvoissa kuten verensokerissa ja kolesterolilukemissa. Lopulta kuona-aineet alkavat altistaa sairauksille, joiden siemen on geeneissä, mutta jotka eivät ilman sysäystä ilmenisi ollenkaan. Kuona-aineiden kertyminen luo otollisen maaperän sairauksien kehittymiselle.

Paras puhdistuskuuri

Paastoilla on kautta aikojen pyritty maksan puhdistavan toiminnan tehostamiseen, mutta viime vuosikymmeninä kiinnostus paastoihin on hiipunut. Rasvamaksan yleistyminen ja maailman kemikaalikuorma tekevät puhdistavat kuurit ja detoxit nyt erittäin ajankohtaisiksi.
Paras puhdistuskuuri on se, joka sopii yksilölliseen keho- ja aineenvaihduntatyyppiin, terveydentilaan ja olosuhteisiin. Yhdelle se on nestepaasto, toiselle kevytpaasto, kolmannelle ehkä tunnepaasto.
Perinteinen mehupaasto on tehokas kehon uudistaja. Ruoansulatuskanava ja koko aineenvaihdunta pääsee helpommalla, kun ei nautita kiinteää ravintoa, mutta elimistö ei suinkaan ala laiskotella. Se on lukenut Konmarinsa ja käyttää tilaisuutta hyväksi ryhtymällä suursiivoukseen. Ylimääräiset rasvakudokset, verensokerit, kolesterolit ja haitalliset proteiinikertymät saavat kyytiä, kun keho jokapäiväisen ruoansulatustoiminnan loppuessa saa tilaisuuden poistaa vereen ja muihin kudoksiin kertyneen turhan tavaran.
Paastomehujen parhaimmistoa ovat vastapuristetut, entsyymipitoiset kasvismehut, jotka pursuavat vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Ne tukevat kehon uudistumista, edistävät suolen toimintaa ja maksan puhdistustyötä, ja virkistävät uskomattomasti. Pääraaka-aineina kannattaa suosia monen värisiä kasviksia ja paljon vihreää. Hedelmät sopivat antamaan mehuille tarvittaessa makeutta ja aromikkuutta, jotta paasto on paitsi puhdistavaa myös nautinnollista.
Mehupaasto ei sovi kaikille, eikä ole pakollinen kehon puhdistamiseen ja keventämiseen. Nykymaailmassa ihminen saattaa olla niin vailla ravinteita ja niin täynnä myrkkyjä ja kuonaa, että nestepaasto aiheuttaa liian vaikeita reaktioita. Mehupaasto vaatii ainakin kokemattomalta paastoajalta myös lomaa, jotta lepo on mahdollista tarpeen mukaan, sillä muuten paasto tuo enemmän rasitusta kuin hyötyä. Hyvään tulokseen päästään myös kevytpaastolla, jossa nautitaan kiinteää ruokaa, mutta valmistetaan se kasvikunnan tuotteista ja syödään vain juuri ja juuri tarpeeksi. Lisäksi tuetaan solujen ja kudosten uudistumista ja virkistymistä samoilla kasvismehuilla kuin mehupaastossa.
Tämän päivän ongelmat vyötärölihavuus, rasvamaksa ja kakkostyypin diabetes eivät vaadi kehon kemiaa uudistavalta puhdistuskuurilta edes eläinkunnan tuotteista täydellistä luopumista. Kun ongelmien aiheuttajia ovat ennen kaikkea virvoitusjuomien, makeisten, perunavalmisteiden ja leivän nopeat hiilihydraatit, syntyy toimiva puhdistuskuuri jättämällä kaikki nämä pois ja koostamalla ruoka kasviksista ja hyvälaatuisista rasvoista ja proteiinilähteistä. Moni käyttää liikaa maitotuotteita kärsien niiden aiheuttamasta limaisuudesta ja tulehduksista. Silloin paras puhdistuskuuri syntyy välttämällä kaikkia maitotuotteita, jolloin onteloihin kertynyt lima alkaa poistua, kunhan ruokavalio muuten on täysipainoinen. `

Lisätietoa aiheesta saat kirjastani Terve maksa, avain hyvinvointiin (Mividata 2015). Kirja on tuhti tietopaketti maksan toiminnasta ja terveydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Kirjassa on myös runsaasti ohjeita maksan ja koko kehon hyvinvoinnin edistämiseen. Ks. www.terveyskirjat.fi
Elämäntapamuutoksia ei ole helppoa saada alkuun, joten tukea kannattaa hakea. Siihen on hyvä mahdollisuus ”Elinvoimaisemman elämän startti -kurssilla”, jonka pidän Frantsilassa ravitsemusasiantuntija Pia Raution kanssa 13.-15.6.2017. Ks. www.frantsilanhyvanolonkeskus.fi/kurssit