6/2017: Joulun helppoutta, lepoa ja rauhaa

Toivot varmaan jälleen kerran, että joulu voisi olla rauhoittumisen aikaa. Usein käy juuri päinvastoin ja huomaat juoksevasi ympäriinsä ostaen lahjoja, hankkien joulutarpeita, siivoten, käyden pikkujouluissa ja joulumyyjäisissä. Ehkä haluat miellyttää kaikkia ja yhtäkkiä oletkin “joulun oravanpyörässä”, joka ei tunnu loppuvan koskaan.

31.12.2017 / Leena Pennanen

Toivot varmaan jälleen kerran, että joulu voisi olla rauhoittumisen aikaa. Usein käy juuri päinvastoin ja huomaat juoksevasi ympäriinsä ostaen lahjoja, hankkien joulutarpeita, siivoten, käyden pikkujouluissa ja joulumyyjäisissä. Ehkä haluat miellyttää kaikkia ja yhtäkkiä oletkin “joulun oravanpyörässä”, joka ei tunnu loppuvan koskaan.

Jos et pidä joulusta, voit joutua omien ajatustesi ja tunteidesi valtaan siitä, miten asioiden pitäisi olla toisin ja päädyt arvostelemaan muita.

Rauhallisuus on nyt

Saatat ajatella, että rauhallinen olotila on toive jostakin, jota ei voi saavuttaa. Tämä olotila on kuitenkin lähempänä kuin luuletkaan. Rauhan tunne ja levollisuus ovat tässä hetkessä, ihan siinä kiireen vieressä, sen sisällä ja ympärillä. Se on lähelläsi, jos vain muistat pysähtyä. Ollessasi automaattisessa kiireen oravanpyörässä, tekemisen ja suorittamisen pauloissa, olet vain yhden hengityksen päästä pysähtymisestä ja levollisuudesta. Sinulla on todellakin voimaa muuttaa tämä hetki. Luota siihen ja usko omaan kykyysi.

Hyväksynnän syli rauhoittaa

Mindfulness –  hyväksyvän tietoisen läsnäolon lyhyet helpot harjoitukset voivat auttaa sinua tässä. Läsnäolo auttaa sinua asettumaan siihen, mitä koet. Tietoisuus tuo esiin sen, mitä juuri nyt tapahtuu ja hyväksynnän syli auttaa rauhoittamaan mielesi. Hyväksynnän syliä voidaan verrata rakastavan isän tai äidin syliin, jossa kaikki, mitä tunnet, saa olla. Sinun ei tarvitse muuttaa mitään tai olla jollakin toisella tavalla. Kun hyväksynnän sekunteja tulee päivään enemmän, alat voida paremmin ja mielesi rauhoittuu kiireen keskellä. Harjoitat tasapainoon palaamista kerta toisensa jälkeen. Tämä ei vaadi ympäristöltä mitään, eikä sen tarvitse olla rauhallinen.

Neuroplastisuus eli aivojen muokkautuvaisuus on syy sille, miksi muutoksia tapahtuu. Tieteelliset tutkimukset kertovat, että hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen muuttaa aivojen rakennetta ja aiheuttaa positiivisia muutoksia hermoyhteyksissä. Huomaat, että alat saamaan uusia näkökulmia ongelmiin, pystyt ratkaisemaan ne tyydyttävämmällä tavalla ja opit päästämään irti asioista, jotka eivät enää ole hyväksi sinulle. Löydät taas takaisin tasapainoon ja iloon. Tämä on tärkeää joulun kiireessä. Usein ajatuksemme siitä, miten asioiden pitäisi olla, aiheuttavat ristiriidan todellisuuden kanssa.

Aistiminen tuo sinut tähän hetkeen – neurotiede vahvistaa

Aistiminen tapahtuu vain nyt ja siksi nopein tapa olla läsnä tässä hetkessä on siirtyä aistimaan. Kun lisäät siihen vielä ripauksen uteliaisuutta ja kiinnostusta, muutat tätä hetkeä. Voit aistia hengitystä, kehoa, ääniä, hajuja ja makuja. Painat tällöin RESET- nappia. Kaikki tämä lopettaa muutamaksi sekunniksi ajatuskarusellin ja lepuuttaa aivojasi sekä kehoasi.

Uusimpien neurotieteiden tutkimusten valossa aistimisella on tärkeä vaikutus siihen, että voisimme katkaista murehtimisen ja miettimisen kehän –  toisin sanoen sen, miten asioiden mielestäsi pitäisi olla. Aistimisella aktivoit “suoran kokemuksen” -kehää ja vähennät “tarinaa tästä hetkestä” -kehää. “Tarina ja kertomus tästä hetkestä” vievät sinut ajatuksiin, miten asioiden pitäisi olla. Tämä ylläpitää automaattista ja usein täysin tiedostamattomissa olevaa tarinaa tästä hetkestä – asioiden pitäisi olla tietyllä tavalla. Kun näin ei kuitenkaan ole, ajaudut murehtimisen ja miettimisen kehään. Joulun aikaan kaikki tämä moninkertaistuu. Odotuksemme siitä, miten asioiden pitäisi olla, ovat usein valtavat. Kadotat silloin tämän hetken tuoreuden ja kallisarvoisuuden.

STOP-opaste
– apu läsnäoloon

Käytä seuraavaa STOP- opastetta arjessa. Mitä enemmän harjoitat, sitä paremmin huomaat tulokset. Tärkeintä on STOP- painikkeen muistaminen, joten laita vaikka hälytys päälle kännykkääsi tai käytä mindfulness- sovellusta. Jos ajattelet, että sinulla on niin kiire, että et ehdi aistia edes yhtä hengitystäsi, tarvitset STOP- opastetta sitäkin enemmän.

S = seisahdu ja pysähdy

T = tauko ja vie huomio hengitykseen

O = ole ja aisti hengitys

P = palaa siihen mitä teit

Läsnäolon harjoituksia
joulun odottamiseen

Jouluna ja sitä odotellessa voit käyttää aistejasi monella eri tavalla ja päästää joka kerta irti “tarina tästä hetkestä” -verkosta. Voit pysähtyä ja pitää tauon joulun eri tuoksuissa sekä mauissa, virittää kuuloaistisi joulumusiikkiin, alkaa tuntemaan ihollasi eri lämpötilojen vaihtelun sekä sisällä että ulkona ja nähdä valoisuuden määrän vaihtelut.

Bussissa tai junassa voit laittaa kännykän pois ja siirtyä havainnoimaan sitä, mitä näet ja kuulet. Kassajonossa voit viedä huomiosi hengitykseen tai aistia kehoasi huomaten sen jännittyvän, mikäli turhaudut jonottaessasi. Keskellä hirveää hässäkkää sinulla on mahdollisuus pysähtyä tähän hetkeen. Aisti hengityksesi ja näin kehosi ja mielesi saa mahdollisuuden rauhoittua ja levätä hetkessä.

Voit järjestää itsellesi lyhyitä hetkiä, joissa esimerkiksi olet vain teekuppi kädessäsi ja kaikki aistisi avoimina.

Anna kuuntelun lahja
– se voimaannuttaa 

Lahjoita kuunteluhetkiä lähimmäisillesi, ystävillesi ja työkavereillesi. Ne voimaannuttavat paljon myös sinua itseäsi. Oppiessasi vähitellen pysäyttämään impulssin olla itse koko ajan äänessä tai keskeyttää toinen henkilö, voit sen sijaan alkaa keskittymään kuuntelemiseen ja sen äärelle rauhoittumiseen. Tällöin toinenkin rauhoittuu ja siitä seuraa positiivinen kierre. Tämäkin on neurotieteessä vahvistettu. Kuunteleminen on yksi aistiharjoitus, jota voit tehdä niin usein kuin haluat.

Valmistaudu siis jouluun pysähtyen, kuunnellen ja aistien itseäsi, lähimmäisiäsi ja ympäristöäsi. Näin tehdessäsi tulet huomaamaan, että aiemmin kokemasi tunne kiireestä vähenee. Anna omien aistiesi johdattaa sinut kokemaan joulun aika aiempaa antoisammin ja syvemmin!