Miten ottaa jooga 
osaksi arkea?

Joogamatto mukaan ja viikkotunnille: säännöllisesti joka viikko. Kotona matto odottaa avaamistaan ja harjoitus unohtuu arjen pyörteissä.

10.6.2019 / Hanna-Mari Nieminen

Joogamatto mukaan ja viikkotunnille: säännöllisesti joka viikko. Kotona matto odottaa avaamistaan ja harjoitus unohtuu arjen pyörteissä. Viikko hujahtaa vauhdilla ja taas tulee se oma viikkotunti, jossa maton rullaa auki. Tunnin jälkeen ehkä miettii, että voisin tehdä tätä kotonakin. ”Aloitan heti huomenna”, sanoo sisäinen ääni, mutta silti matolle voi olla kotona vaikea asettua. Mikä neuvoksi?

Muutosvastarinta on yksi ihmisyyden osa. Kaipaamme ja haluamme muutosta ja samalla omien tapojen ja tottumusten muuttaminen voi olla todella vaikeaa. Vuoden alku ja syyskauden startti ovat tunnetusti ajankohtia, jolloin niin jooga- kuin kuntosaleilla on ruuhkaa. Lomien jälkeen halutaan kuntoon ja aloittaa uusi elämä. Kiihkeän alun jälkeen monen innostus lopahtaa varsinkin, jos homman on aloittanut isolla vaihteella. Jos yrittää muuttaa tapojaan liian jyrkästi aiempaan verrattuna, voi olla vaikea pitäytyä uusissa rutiineissa ja tavoissa. Sama koskee myös omaa joogaharjoittelua kotona: kannattaa aloittaa pienin askelin. Usein on helpompi sitoutua vaikkapa vartin omaan joogaan päivittäin kuin tunnin tai puolentoista tunnin itsenäiseen harjoitteluun. Kun ei vaadi itseltään liikoja, on jokainen hetki joogamatolla mahdollisuus eikä pakko. Suorittaminen ei ole osa joogaa, sillä suorittaessaan joogi kadottaa kosketuksen itseensä ja samalla harjoituksen ytimen. Jooga muuttuu mekaaniseksi ja todellinen läsnäolo heikkenee. Kun taas suhtautuu itseensä armollisesti ja lupaa itselleen esimerkiksi 15 minuuttia joogaa päivässä, voi joogahetki yllättäen venyä puoleksi tunniksi tai pidemmäksikin ihan itsestään, ilman pakkoja tai vaatimuksia.

Omistautuminen auttaa

Itsenäinen kotijooga ei siis tarkoita harjoituksen päivittäistä suorittamista. Silti se kysyy omistautumista ja sitoutumista harjoitukseen niinäkin päivinä kun mieli on maassa, laiskottaa tai on kaikkea muuta tärkeää tekemistä. Keksimme helposti monenlaisia syitä olla joogaamatta, vaikka samalla tiedämme harjoituksen tekevän itselle hyvää. En usko, että kukaan on koskaan katunut joogahetkeään, ellei sitten ole puskenut harjoitustaan läpi väkisin ja siitä syystä loukannut itsensä.

Jos on joogannut aina opettajan ohjauksessa, on iso askel ottaa sille oma kotihetki. Mieti, mihin aikaan päivästä sinun on helpointa ottaa itsellesi tovi. Millainen on arkipäiväsi ja viikkosi rytmi; oletko aamu- vai iltaihminen? Jospa nouset aamulla vartin verran aikaisemmin kuin ennen? Tai illalla et katsokaan TV-sarjaa tai hengaile somessa, vaan menet joogamatolle pariksikymmeneksi minuutiksi? Tai jos työskentelet itsenäisesti, mieti, voisitko joogata keskellä päivää. Muuttaa kahvitauon joogatauoksi? 

Toisille sopii harjoituksen laittaminen kalenteriin, sama aika joka päivä. Toiset voivat olla tässä joustavia ja vaihdella aikaa: esimerkiksi vuorotyöläisellä päivän jooga-aika voi vaihdella paljonkin. Päätä, että menet matolle vaikka vain olemaan, ilman joogaamisen painetta. Kerro muille mahdollisille perheenjäsenille, että haluat joogata joka päivä pienen hetken ja että se on sinulle tärkeää. Asia voi herättää vastarintaa ja ihmetystä, mutta lopulta läheisesi kyllä tottuvat. Jos perheessäsi on lapsia, joogaa mahdollisuuksien mukaan myös heidän läsnäollessaan. Se kysyy kärsivällisyyttä, lelujen ja pikkujoogien siirtelyä pois matolta, mutta samalla joogasta tulee heille tuttua. Lapset ymmärtävät, että vaikka sinulla on oma harjoituksesi, et ole heiltä täysin poissa silloinkaan. Toisaalta oma aika on aina arvokasta ja toisinaan on viisasta pyhittää jooga-aika omalle hiljaisuudelle. Tutki, millainen järjestely tukee sitä, että voit sitoutua päivittäiseen joogahetkeesi. Se saattaa kysyä omistautumisen ja sitoutumisen lisäksi sinulta myös joustavuutta ja kykyä hyväksyä harjoitusolosuhteiden vaihtelu.

Rituaalit avuksi

Harjoitukselle omistautumista voit halutessasi edesauttaa myös käytännön seikoilla ja rituaaleilla. Hanki kaunis ja mieluisa joogamatto, joka kutsuu sinua. Pidä joogamattosi ja muut joogavälineesi kotona esillä tai helposti saatavilla. Näin kynnys avata joogamatto myös hetken mielijohteesta madaltuu. Valitse kodistasi paikka, jossa sinun on helppo päästä sisäiseen keskittyneisyyteen. Ehkä joogaat aina tässä paikassa? 

Vaikket saisi täydellistä häiriöttömyyttä joogahetkeesi, kannattaa puhelin jättää toiseen huoneeseen tai pistää äänettömälle. Puhelimen kilahdukset häiritsevät keskittymistä usein enemmän kuin vaikka muiden perheenjäsenten äänet. 

Halutessasi voit liittää joogahetkeesi rituaalin, joka johdattaa sinut harjoituksen aloittamiseen. Voit sytyttää kynttilän tai suitsukkeen, tuulettaa huoneen, pedata sängyn, ottaa mattosi viereen itsellesi tärkeän esineen tai laittaa jalkaasi juuri tietyt villasukat. Voit myös hiljentyä pieneksi hetkeksi aistimaan, millainen intentio harjoitukseesi liittyy juuri nyt. Rituaali voi olla oikeastaan mitä vain sinulle sopivaa: hyvin pienikin toistuva teko, joka auttaa sinua siirtymään arkiaskareista joogaharjoituksesi pariin.

Mistä aloittaa?

Jos itsenäinen joogaharjoitus ilman opettajan ohjaavaa ääntä on sinulle vielä uutta, voi kotijooga ainakin aluksi olla pääasiassa tuttujen sarjojen tekemistä. Riippuu paljon joogatyylistäsi, päivittäin käytettävissä olevasta ajasta sekä joogahetkesi ajankohdasta, millaiseksi arkinen kotijoogasi muodostuu. Aurinkotervehdys on klassinen aamuharjoitus, josta on monenlaisia variaatioita. Erilaiset dynaamiset sarjat sopivat aamuun ja päiväsaikaan, kun taas iltasin toimivat levolliset ja restoratiiviset harjoitukset. Kundaliinijoogan lämmittelyliikkeet sopivat kokemukseni mukaan sekä aamuun että iltaan, mutta joku toinen voi olla tästä eri mieltä. Yinjooga on levollistava iltaharjoitus. Hengitysharjoituksia ja meditaatiota voi tehdä missä vaiheessa päivää vain, mutta toki niissäkin on eroja: toiset harjoitukset virkistävät ja toiset rauhoittavat. Kannattaakin olla tietoinen siitä, mitä tekee mihinkin aikaan päivästä suhteessa päivän muihin toimiin ja omaan vireystasoon. Lisäksi yksilölliset vaihtelut ja erot voivat olla isoja ja vuodenajoillakin on merkitystä. Kesällä on esimerkiksi helppo tehdä aurinkotervehdyksiä aamuisin, mutta pimeinä talviaamuina ne pitää ehkä korvata jollain muulla.

Kotijoogaa voi tietenkin harjoittaa myös netin ja erilaisten mobiilisovellusten avulla. Silloin saat ohjausta vaikkapa videolta, mikä toki tarkoittaa tekniikan läsnäoloa joogamatollasi. Kannattaa kokeilla, toimiiko tällainen jooga sinulle. Voit saada hyviä ideoita arkijoogaasi ja myöhemmin ehkä tehdä samoja harjoituksia itseksesi, ilman videon tukea. Useilla joogasivustoilla saa ensimmäiset viikot ilmaiseksi ja sen jälkeen palvelusta tulee maksaa kuukausimaksua. YouTubesta löytyy valtava, joskin kirjava arsenaali joogavideoita. Hengitysharjoitus-, meditaatio- ja mindfulness-äänitteitä löytyy sekä applikaatioina, verkkokursseina että ilmaisina versioina esimerkiksi SoundCloudista, Spotifysta ja YouTubesta. Hyviä äänitteitä on löydettävissä myös suomeksi ja näistä voi olla paljon apua omaan harjoitteluun.

Inspiraatiota ja apua

Äänitteet ja videot voivat olla hyvä tuki arkisessa kotijoogassa, mutta lämpimästi kannustan vähitellen itsenäiseen harjoitteluun ilman teknistä tukea. Silloin et suuntaa huomiotasi ulospäin videon seuraamiseen, vaan sisäänpäin, oman kehosi sisäisiin aistimuksiin. Itsenäiseen arkijoogaan saat tietenkin apuja ohjatuilta joogatunneilta, joiden harjoituksia voit tehdä kotonakin. 

Jos olet epävarma siitä, mitä juuri sinun kannattaisi omassa harjoituksessasi kotona tehdä, suosittelen harkitsemaan yksityisohjausta mieluiten sinulle tutun joogaopettajan kanssa. Tällöin opettaja voi suunnitella juuri sinua palvelevan joogaharjoituksen, jota voit tehdä itseksesi kotona.

Erilaiset joogakurssit ja -retriitit tukevat myös kotoista arkijoogaa erinomaisesti. Kun retriitillä saa uppoutua harjoitteluun, vahvistuu joogan ote elämässä ja sitä haluaa yleensä lisää. Retriitin jälkeen paluu omaan arkeen voi tuntua haastavalta, mutta samalla sen myötä voi olla helpompi vihdoin aloittaa kaivattu kotijoogakin. Silloin retriitin hyvät vaikutukset kantavat paljon pidempään ja saat joogasta vielä paremman hyödyn.

Jos mahdollista, pidä joogaharjoituksestasi päiväkirjaa tai laita hiukan muistiin, mitä milloinkin teet. Siitä voi olla sinulle apua ajan kuluessa. Inspiraatiota harjoitukseen voi löytää myös joogakirjoista ja lehtijutuista sekä toisaalta vaihtelemalla tunteja, joissa käy. Inspiroitua voi monenlaisten opettajien ja harjoitusten parissa ja kun joogaa itsekseen, oppii vähitellen tunnistamaan, mitkä harjoitukset palvelevat itseä. Samalla harjoittelussa tulee säilyttää uteliaisuus, ilo, leikki ja tutkiminen. Silloin jooga vahvistaa sisäisiä aisteja ja lisää elinvoimaa ja luottamusta elämään.

Muista armollisuus

Vaaditko itseltäsi ja arkiselta joogaharjoitukseltasi täydellisyyttä? Tulisiko jokaisen joogahetken olla sisäisesti super-zen ja ulkoisesti julkaistavissa kauniina kuvana somessa? Muista, että jooga on ihmistä varten, eikä ihminen joogaa varten. Ole harjoituksessa armollinen itsellesi: unohda puskeminen ja suorittaminen, asioiden tekeminen väkisin. Ylläpidä silti omistautumista ja arkijoogan rutiinia. On päiviä, jolloin tarvitset päättäväisyyttä avataksesi joogamattosi. Jos päivä on ollut kuormittava, pidä harjoitus kepeänä ja levollistavana. Rauhallisena päivänä puolestaan voit haastaa itseäsi harjoituksessa. Ja silloin kun et millään meinaa päästä matolle, avaa se kuitenkin ja mene vaikka makaamaan sille. Aisti kehoasi, ja katso mitä tapahtuu. Seuraako kehon aistimisesta ja havainnoinnista liikettä, lepoa vai jotain muuta. Anna sen tapahtua, mitä tapahtuakseen on.

Ole armollinen myös joogaolosuhteillesi. Kun jooga tapahtuu keskellä kotoista arkea, saatat joutua sulkemaan silmät tai korvat mahdollisilta häiriötekijöiltä. Niitä voivat olla esimerkiksi kodin sotkut tai muiden ihmisten äänet. Lempeän päättäväisesti anna olosuhteiden olla mitä ne ovat, ja luo joogamatostasi rauhan satama itsellesi. Tämä ei tarkoita silmien sulkemista todellisuudelta, vaan tietoista valintaa: yhdessä hetkessä joogaat ja seuraavassa huolehdit kenties pyykkivuoresta tai villakoirista. Jos jäät odottamaan täydellisiä olosuhteita omalle kotijoogalle, saattaa käydä niin, että kaikki muut asiat kiilaavat joogan eteen. Jos käytät paljon aikaa ikäänkuin täydellisten olosuhteiden luomiseen, et ehkä koskaan pääse joogamatolle asti.

Eikä joogan tarvitse rajoittua joogamatolle. Tietoista läsnäoloa voit harjoittaa mainiosti myös maton ulkopuolella. Kävelymeditaatio on ihana harjoitus, jonka voit tehdä lähes missä vain. Monet hengitys- ja meditaatioharjoitukset ovat niin huomaamattomia, että niitä voi tehdä vaikka istuessaan julkisessa kulkuneuvossa. Useita joogaliikkeitä voi tehdä työpöydän ääressä. Se ei toki ole sama asia kuin häiriötön hetki kodin hiljaisuudessa, mutta yksi mahdollisuus harjoitteluyhteyden ylläpitämiseen. Nämä pienet, tietoiset pysähtymiset itsen äärelle vahvistavat yhteyttä omaan sisäiseen ääneen ja  läsnäoloon sekä tukevat omistautumista ja sitoutumista harjoitteluun. Ne eivät täysin vastaa tai korvaa keskittynyttä joogahetkeä, mutta osaltaan pitävät yllä päivittäistä joogaharjoitusta. 

Ole lempeän päättäväinen ja ystävällinen itsellesi. Kun muistat kiittää itseäsi jokaisesta joogan parissa viettämästäsi hetkestä, vahvistuvat sekä jooga että tietoinen läsnäolo elämässäsi. Vähitellen joogamatto ei enää jääkään avaamatta, vaan sen kutsu on niin voimakas, ettei se enää jää arjen hälyn alle. 

Joogaharjoitus voi ankkuroida meidät omaan elämäämme. Se voi myös muuttaa arjen rytmiä ja auttaa tekemään arjesta aiempaa mielekkäämpää. Eikä harjoituskaan ole aina sama, vaan elämän muuttuessa sekin muuttuu. Kun joogi säilyttää uteliaisuuden ja on hereillä, voi hän tietoisena tarkkailla, kuinka jooga ja arki kietoutuvat yhteen, ravitsevat toisiaan. Silloin jooga on muuttunut harrastuksesta todella osaksi omaa arkea ja elämäntapaa ja sen vaikutus voi tuntua kaikissa elämän osa-alueissa. `

Lue lisää:
Claire Dederer: Elämäni asennot – Mitä jooga minulle opetti, Tammi 2012.
Donna Fahri: Jooga ja elämänvoima, Basam Books 2004.