3/2016: Ulla Suokko: Kiitollisuus – lääke stressiin

Mitä teet, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle, tuntuu yksinäiseltä ja toivottomalta? Varsinkin, kun tällaiselle tunteelle ei mielestäsi pitäisi olla mitään syytä. Varsinkin, kun muilla voi olla paljon huonommin. Varsinkin, kun maailmassa on niin paljon ihan ”oikeitakin” ongelmia. Elämme isojen muutosten aikoja, jotka järisyttävät perustuksia niin planeettamme mannerlaatoissa kuin meidän omissa sisuksissammekin. Meille monille tutut huolet, pelot, mielialan alavireisyys ja energian puute ovat oireita meitä stressaavista luonnottomista paineista ja keskushermostomme ylikuormituksesta.

24.6.2016 / Ulla Suokko

Mitä teet, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle, tuntuu yksinäiseltä ja toivottomalta? Varsinkin, kun tällaiselle tunteelle ei mielestäsi pitäisi olla mitään syytä. Varsinkin, kun muilla voi olla paljon huonommin. Varsinkin, kun maailmassa on niin paljon ihan ”oikeitakin” ongelmia.
Elämme isojen muutosten aikoja, jotka järisyttävät perustuksia niin planeettamme mannerlaatoissa kuin meidän omissa sisuksissammekin. Meille monille tutut huolet, pelot, mielialan alavireisyys ja energian puute ovat oireita meitä stressaavista luonnottomista paineista ja keskushermostomme ylikuormituksesta.

Kiitollisuus ja aivokemia

Neurologiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kiitollisuudella on yhtä vahva vaikutus dopamiinin ja serotoniinin vapauttajana kuin bupropioni ja fluoksetiini -masennuslääkkeillä. Dopamiini ja serotoniini ovat aivojen välittäjäaineita, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä hyvän olon ja energiatuotannon kannalta.

Kiitollisuus ja tunneäly

Kalifornian Yliopiston psykiatrisen osaston aivotutkija ja neurologi, tohtori Alex Korb kirjoittaa kirjassaan The Upward Spiral: ”Kiitollisuuden aiheiden löytäminen ei ole tärkeintä, vaan ensisijaisesti se, että muistaa niitä etsiä. Kiitollisuuden muistaminen on eräänlainen tunneäly. Eräässä tutkimuksessa todettiin, että kiitollisuus vaikutti neuronitiheyteen etuaivokuoressa (the ventromedial and lateral prefrontal cortex). Nämä tiheyden muutokset viittaavat siihen, että kun tunneäly kasvaa, neuronien toiminta näillä alueilla tehostuu. Yksinkertaisesti, mitä suurempi tunneäly, sitä helpompaa on olla kiitollinen.”

Tärkein kysymys, jonka voit itseltäsi kysyä: Mistä voin olla kiitollinen?

Kirjoita ylös vähintään kolme eri asiaa, mistä olet kiitollinen joka päivä 21 päivän ajan. Näin siitä tulee tapa. Alat katsella maailmaa uusin silmin. Tietoisuutesi alkaa kiinnittää huomiota kiitollisuuden aiheisiin ja valita. Tiedehän on todistanut, että tärkeintä ei ole vastata kysymykseen, vaan kysyä se! Kun 21 päivää on kulunut, saatat haluta jatkaa…

Hyvän olon päiväkirja

Kirjoita ja kuvaile hyvän olon päiväkirjaasi vähintään yksi hyvä asia tai tapahtuma joka päivä. Voit kirjoittaa siihen myös runoja tai sitaatteja, jotka inspiroivat Sinua tai liimata Sinulle iloa antavia kuvia. Ainoa sääntö on, että tähän kirjaan ei tule mitään ”negatiivista”.

Kiitoskirje, -tekstari tai -sähköposti

Kirjoita joka päivä jollekin ensimmäisenä kiitosviesti, vaikka vain pienikin. Ota tavaksesi huomata ja huomioida, kiittää. Liian usein kulutamme energiaamme arvosteluun ja kritiikkiin. Nyt on kiitoksen aika. Katkaistaan kiittämättömyyden ketju.

Katumuksen sijaan kiitos

Australialainen Bronnie Ware on kirjoittanut kirjan huomioistaan saattohoitajana. Viisi yleisintä asiaa, joita ihmiset kuolemansa äärellä katuvat ovat:

  1. Olisipa minulla ollut rohkeutta elää 
itselleni uskollisena, eikä niin kuin muut 
odottivat minulta.
  2. Voi kun en olisi viettänyt niin 
paljon aikaa töissä. 
(Kuulemma yleisin miehillä)
  3. Olisipa minulla ollut rohkeus 
ilmaista tunteeni.
  4. Olisin toivonut pitäväni 
yhteyttä ystäviini.
  5. Olisinpa antanut itseni 
olla onnellisempi!

Mitä jos voisimme nyt päättää, että valitsemme kiitollisuuden osaksi omaa jokapäiväistä elämäämme? Mitä jos voisimme oppia hyväksymään itsemme ja tunteemme sellaisina kuin ne ovat, antaa sisäiselle muutokselle, kasvulle, laajenemiselle tilaa ja antaa itsellemme luvan olla häpeämättömän onnellisia!

Kiitos, että olet olemassa

Eläkäämme rohkeasti oman sydämemme totuutta kuunnellen, jotta voimme antaa aikaa itsellemme ja rakkaillemme, ilmaista tunteemme pelkäämättä, rakkaudella ja myötätunnolla. Nauttikaamme ystävyydestä ja olkaamme osa toinen toistemme iloja ja suruja.
Tiedä myös, että vaikka tuntuisi miltä, aina on toivoa ja ihan oikeasti juuri Sinä olet tärkeä osa tätä maailmaa. Muista: et ole yksin ja apua on saatavissa, jos tuntuu että et selviä tai että elämälläsi ei ole väliä.
Hengitä syvään ja vain ole. Tiedosta itsesi tässä hetkessä. Tunnista vapautesi valita. Mitä jos tämä olisi se hetki, jolloin elämä kutsuu Sinua kasvuun ja kuiskaa: Kiitos, että olet olemassa. `