6/2015: Marju Nylund: Yliherkkyys lehmänmaito-tuotteille kasvaa

Nykyinen maatalouskulttuurimme on tehnyt voimakkaalla prosessoinnillaan maidosta tuotteen, joka on vain haamu vanhasta itsestään verrattuna vapaasti kasvaneesta, ruohoa syöneestä lehmästä saatavaan vastalypsettyyn maitoon. Pastörointi ja homogenisointi tuhoavat maidosta käytännössä kaikki mahdolliset terveyttä tukevat ainesosat. Kuitenkin puhutaan maitona sitä muistuttavasta valkoisesta vedestä ja sen terveysvaikutuksista.

6.4.2016 / Marju Nylund

Nykyinen maatalouskulttuurimme on tehnyt voimakkaalla prosessoinnillaan maidosta tuotteen, joka on vain haamu vanhasta itsestään verrattuna vapaasti kasvaneesta, ruohoa syöneestä lehmästä saatavaan vastalypsettyyn maitoon. Pastörointi ja homogenisointi tuhoavat maidosta käytännössä kaikki mahdolliset terveyttä tukevat ainesosat. Kuitenkin puhutaan maitona sitä muistuttavasta valkoisesta vedestä ja sen terveysvaikutuksista.

Suurin osa ihmisistä maapallolla saavat jonkinlaisia oireita lehmän maidosta; ilmavaivoja, turvotusta tai ruoansulatusongelmia.
Maidossa on noin 80 erilaista hormonia tai bioaktiivista peptidiä, joiden tehtävänä on kasvattaa vasikasta iso lehmä. Monet hormoneista ja bioaktiivisista peptideistä säilyvät maidossa myös voimakkaan prosessoinnin jälkeen. Tuottaakseen ihmiselle haittaa näiden ainesosien täytyy kuitenkin päästä suoliston tiiviiden liitosten läpi verenkiertoon (kun taas esim. laktoosista johtunut reaktio ilmenee jo ruoansulatusvaiheessa). Normaalissa terveessä ja tasapainossa olevassa suolistossa tämän ei pitäisi olla ongelma, mutta esimerkiksi vuotavan suolen oireyhtymää sairastavilla ongelma on suuri. Vuotavaa suolta sairastaa nykyään hyvin merkittävä osa ihmisistä tietämättä itse siitä. Veressä olevat ainesosat aiheuttavat immuunijärjestelmän kautta vasta-ainereaktion. Myöhemmässä vaiheessa tämä on yksi syy allergioiden ja autoimmuunireaktioiden syntymiseen.
Yliherkkyys maidolle liittyy myös oleellisesti gluteeni-intoleranssiin, millä taas on vahva yhteys vuotavan suolen oireyhtymän syntymiseen.
Maidon kalsium on huonosti imeytyvää ja maidon happamuuden vuoksi kehoon jäävä kalsiumin määrä jää miinukselle.
Liiallinen maidon käyttö lisää liman tuotantoa erään peptidin kautta, jota on maidossa runsaasti. Erityisesti astmaatikoilla tämä voi pahentaa astmaoireita.

Maitotuotteissa on eroja

On olemassa myös täysin käsittelemättömiä luomumaito-tuotteita, jotka ovat huomattavasti harvemmin terveydelle ongelmallisia ja terveille ihmisille voivat olla jopa terveydelle edullisia. Toiset huomaavat olevan vaikutusta myös sillä, minkä rotuisesta lehmästä maito tulee. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa raaka- eli tinkimaito sekä käsittelemättömät hapanmaitotuotteet ja fermentoidut maitotuotteet.
Käsittelemättömässä maidossa on itsessään laktaasientsyymiä, mikä pilkkoo laktoosin ja auttaa sokerien imeytymistä. Moni, joilla on ongelmia pastöroitujen maitotuotteiden kanssa, sietää raakamaitotuotteita hyvin. Fermentoiduista maitotuotteista erityisesti kefiirillä on runsaasti terveyttä edistäviä vaikutuksia. Suomessa kefiiriä on suhteellisen vaikea löytää, mutta sitä voi myös tehdä itse.
Vältä kaikkia käsiteltyjä maitotuotteita, jos kärsit erilaisista allergioista, kroonisista hengitysteiden-, poskiontelo- tai korvatulehduksista, metabolisesta oireyhtymästä, diabeteksesta, syövästä, autoimmuunisairauksista tai suolisto-ongelmista. Karsi maitotuotteiden lisäksi viljatuotteet pois ruokavaliostasi. Tee arvio kahden kuukauden jälkeen. Voit kokeilla raakamaitotuotteita sekä kefiiriä tämän jakson jälkeen ja katsoa aiheuttavatko ne oireita.
Kaikkien maitotuotteiden poisto voi olla ongelmallista. Tässä kuten kaikissa muissakin ravintoon liittyvissä asioissa laadulla ja puhtaudella on iso merkitys. `

Kasvimaidon perusresepti

(noin 450 ml valmista maitoa)

125 g luomusiemeniä, pähkinöitä, riisiä 
 tai kuorittuja kauraryynejä + vettä 
 hautumiseen
4 dl vettä
1 maustemitta (= 1 ml) suolaa
1 maustemitta vaniljajauhoa

1. Huuhtele valitsemasi pähkinät, siemenet tai riisi kunnolla. Laita ne uuteen puhtaaseen veteen ja anna liota yön yli.
2. Poista vesi aamulla ja huuhtele taas kunnolla.
3. Laita 2 dl uutta puhdasta vettä valitsemasi pähkinöiden, siemenien tai riisin kanssa tehosekoittimeen. Sekoita tasaiseksi soseeksi noin 30 sekuntia. Jos käytät sauvasekoittimia, kestää sekoittaminen pidempään.
4. Lisää vielä 2 dl puhdasta vettä, sekä suola että vaniljajauhe. Sekoita vielä noin 3 minuuttia.
5. Pese kädet kunnolla. Suodata kaikki ohuen suodatinliinan läpi. Purista läpi mahdollisimman paljon nesteestä.
6. Kaada valmis maito puhtaaseen lasipulloon ja pidä jääkaapissa.
Säilyvyys: Noin 2-3 päivää jääkaapissa
Voit vielä maustaa maitoa eri raaka-aineilla ja saada aikaan esimerkiksi hyvän välipalan. Muista, että eri siemenet, kasvit ja pähkinät maistuvat erilaiselta. Kokeile eri vaihtoehtoja ja löydä oma suosikkisi!

Muista!

Ei kannata heittää pähkinä- ja siemenjämiä roskiin, vaan käytä niitä esimerkiksi leivontaan, sekoita puuroon tai käytä kehon kuorintaan!

VINKKEJÄ:

– Tasapainota tarvittaessa makua suolalla ja vaniljalla. Haluatko makeamman makuisen maidon? Kokeile lisätä esimerkiksi taatelia, kookossokeria, hunajaa, steviaa tai agavesiirappia.
– Jos olet unohtanut tehdä uutta maitoa, niin voit myös huuhdella ja laittaa puoli kourallista cashew- pähkinöitä suoraan tehosekoittimeen yhdessä n.2 dl puhtaan veden kanssa. Mausta oman mielen mukaan ja sekoita kunnes seos muuttuu maidoksi.

Näin voit lisätä 
erilaisia makuja omaan maitoosi! 
– terveellinen välipala